Muljeid IBM Ärianalüüsi seminarilt

24-ndal Märtsil korraldas IBM kinos Artis Ärianalüüsi seminari ja mõtlesin kirjutada väikse kokkuvõtte, et paremini kinnistada kuuldut. Minu kogemus:

Mul on äärmiselt hea meel, et teatud kindlale valdkonnale ja just ärianalüüsi valdkonnale selliseid üritusi korraldatakse. Ärianalüüs on ju paramatu osa iga ettevõtte edukast juhtimisest ning üha rohkem mõistetakse, et missuguseid võimalusi võime andmete abil äri edukamaks juhtimiseks leida. Ja kuigi oli tegemist kindla tootja seminariga, siis ei jäänud mulle vähemalt muljet, et tegemist oli mingi kindla toote nn "pähe määrmisega". Seminari formaat, keskenduda ühele valdkonnale, oli hea, sest nii sattusid kokku sarnaste huvidega kuulajad ning kõik esitlused olid teemasse puutuvad, seega ei raugeda terve seminari jooksul ka huvi.

Asukoha valik oli  väga hea ja värskendav. Artis kino on äärmiselt armas ja hubane ning suureks vahelduseks hotellide konverentsikeskustele. Samuti oli nn "nice touch" puidust nimesildid :)

1 Ole innovaatiline


Esimene esineja oli Ronald Velten (Turundus- ja kommunikatsioonijuht, IBM Euroopa). Tema tuletas meelde seda, mida viimased aastad kordi ja kordi on räägitud: andmete maht kasvab hüppeliselt, kõik liigub pilvesse ja mobiilsete seadmete osakaal kasvab päev-päevalt.

90% of data created within the last 2 years -> 50X growth by 2020
90% of new applications will be Cloud or SaaS enabled -> 87% of organizations using cloud technology
50% of e-commerce traffic is mobile -> 78% mobile data growth


Muidugi äärmiselt huvitav oleks teada antud numbreid Eesti kohta. Tundub veidi ulmeline:) Eestis on ka ettevõtteid, kes loobuvad oma isiklikust riistvara ülalpidamisest ning kasutavad pilveteenuseid. Eks esialgu selle sammu võtmine on hirmutav ja tekivad mõtted: see tundub ebaturvaline, kuidas on lood jõudlusega, ma tahan ise omada kontrolli jne. Aga samas tekib mul paralleel juhtimisega, kas teha ise kõik töö ära või usaldada teisi ning lasta igal ühel teha osa, milles tema hiilgab.

Andmete maht kindlasti on hüppeliselt kasvanud ja kasvab, millega koos areneb ka tehnoloogia ning vice versa

Kõige olulisem, mis ma antud teema juures enda jaoks avastasin, on - lasta mõtetel vabalt lennata. Julgelt soodustada ja ka ise genereerida ulmelisi ideid, mõelda kastist väljapoole. Tuleb valmistuda selleks, mis juhtub homme, ülehomme, juba täna. Ja selle eelneva ütlemisega ei taha ma kuidagi minna vastuollu Eckhart Tolle ütlemisega "The Power of Now", vaid pigem mõeldagi juba praegu, mitte homme ega ülehomme :)


2 Tulevikku ennustav analüütika


Järgmine esineja  oli Martijn Wiertz, Insurance Solutions Leader, Predictive Analytics. Tulevikku ennustav analüütika - see on põnev teema. Kuigi Martijn just tõi välja selle, et tegemist pole selgeltnägemisega, siis miskipärast tundub võime andmete pealt öelda, mis teatud kindla tõenäosusega tulevikus juhtub, lihtsalt maagiline.

Peame meeles pidama, et kõik otsused, mis äri tegevuses vastu võetakse, ei ole samal tasemel. Suure ärilise väärtusega otsusi, mida üldjuhul on ka mahuliselt vähem, on raskem(kui mitte võimatu) ette ennustada. Küll aga saame  otsuste vastu võtmiseks luua mudeleid, mis pole küll üksikuna väga suure kaaluga aga mida esineb inimeste igapäevatöös rohkesti

Tegelikult tõesti, olulisi andmehulki meie ümber on palju, nii ettevõtte sisesed, välised  ja struktureeritud, struktureerimata.

Väga meeldis mulle aspekt, et ärme unusta end aruannetes kuvama lihtsalt infot vaid konkreetseid tegevusi (ei oska siin päris õiget sõna leida). Ehk siis selle asemel, et kuvada - " Tegemist on 19-aastase kliendiga",  kuvada "Pakkuda kliendile tudengipaketti". Kiires töötempos võib see teadmine vahel kaduma minna.


3 BI strateegia


BI strateegia olulisusest rääkis Rain Kirjanen, konsultant,Citadel Consulting OÜ. Kindlasti on äärmiselt oluline enne kindla toote ostmist korraks mõelda, mis on eesmärk, mida ja miks meil vaja on? Kus tahame ja oleme 2,5,10 aasta pärast? Kuidas organisatsioon antud antud tootega ümber käib? Mis protsessid vajavad loomist ja muutmist?

Pähe tuli üks kujutluspilt. Ühel hetkel avastad end poest, näed imeilusaid saapaid (või uut tehnikavidinat) ja lihtsalt tunned tungivat vajadust osta need ära, sest just sellel hetkel tunned, et need on täpselt need, mida vajad. Hakkad liikuma koju ja hakkad tundma kriipivat süütunnet - appi, mis ma nüüd tegin. Tegelikult ei sobi need ju üldse ülejäänud garderoobiga, saapa  värv on vale, järgmine talv on need ju täiesti out ja tegelikult oli mul ju üldse kingi vaja :)

Kindlasti peab võtma korraks aega, mõtlema läbi põhilised aspektid, panema kokku vähemalt üldise kondikava ning siis liikuma konkreetse lahenduse hankimise juurde.

Ja nagu sai ka öeldud, ei tohi unustada, et strateegia on elav ehk vajab jooksvalt täiendamist, muutmist, rakendamist.

Kindlasti strateegia olemasolu ei tähenda, et ühtegi viga tulevikus ei tehta (ärgem unustagem ütlust - "Vahel õnnestub ja vahel õpime") ja kõik läheb täpselt strateegiaga kooskõlas aga vähemalt ei kombata pimeduses ning organisatsioonis on olemas ühtlustatud seisukoht.

Ei tohi unustada, et strateegia kogu organisatsiooni nii IT kui ÄRI koostöö, sest ainult kõigi vajalike osapoolte seisukohtade kaasamisel, saame paremini kindlustada, et strateegia ei jääks ainult puhtpaljaks dokumendiks vaid ettevõtte töötajate "oma asjaks"


4 Järgmise generatsiooni andmeait


Espen Jorde, Affecto, Executive Advisor, IBM Netezza certified, rääkis andmete virtualiseerimisest.

Nagu tehnoloogia kiireneb, kiireneb ka sellega koos elurütm. Üha kiiremini oodatakse inimestelt ja äridelt otsuseid, reageerimist, tulemusi. Äri on üha agiilsem ja nii ka IT peab muutuma agiilsemaks. Ühe aruande värskendamine ei saa kesta enam päevi, ühe aruande loomine ei saa kesta enam nädalaid, andmed aruandes ei saa enam olla mitu päeva vanad. Kui nii on, siis äri lihtsalt kaotab ja tihti just rahaliselt, sest mõni teine äri lihtsalt näppab võimaluse nende eest.

Seda, et äril on vaja esialgset ülevaadet lahendusest juba järgmine/ülejärgmine nädal, on tänapäev. Ja ma olen sellega igati nõus.

Espen rääkis 3-3-3 SLA' st - 3 nädalaga tehakse prototüüp (virtuaalne data mart), 3 kuuga tuunitakse lahendus ja 3 kvartaliga luuakse füüsiline struktuur asendamaks virtuaalset lahendust.

Olen tundnud selle skeemi järele nii suurt vajadust ja nüüd olen reaalselt ka ise rakendanud viimase poole aasta jooksul sarnast skeemi ja see töötab! Kindlasti suures organisatsioonis tähendab see väikseid muudatusi aga tulemuseks on kindlasti õnnelikum ja motiveeritum, ühtsem äri ja IT

Mida täpselt siis tähendab andmete virtualiseerimine? Nii palju kui on inimesi on ka erinevaid arusaamu, mida see täpselt tähendab :) Üks neist on :

"Data virtualization is the process of offering data consumers a data access interface that hides the technical aspects of stored data, such as location, storage structure, API, access language, and storage technology"

Ehk siis sisuliselt on tegemist lahendusega, mis seisab erinevate andmebaaside ees ja lubab neid andmebaase kasutada kui ühtset SQL andmebaasi. Üks näide võimalikust mudelist:


Selle osa lõpuosas räägiti imelugusid, kuidas siis võimalik laadimise aegu kiirendada mitmelt tunnilt paari minuti-sekundini - kellele siis see ei meeldiks, nagu säravate silmadega tõdes ka Affecto Eesti juht.

Ühesõnaga oli tegemist igati toreda üritusega, mis oli hästi korraldatud ning sisu huvitav :)